Мандруємо екологічною стежиною

Земля - планета і найбільше диво, не знаємо чи є десь світ такий. А на Землі так гарно і красиво, наш світ чарівний, дивний і живий!

Давайте задумаємось!
...Науково-технічний прогрес, що дав людству надзвичайно багато корисного, породив і цілий ряд екологічних проблем. Аналіз екологічної ситуації на нашій планеті свідчить про те, що нинішня криза охопила сфери мислення людини, її екологічну свідомість і практичну діяльність. Глобальне знищення природи – то лише побічний результат згубної діяльності суспільства. Сутність сучасної екологічної кризи полягає не лише у відокремленні людини від природи і в конфлікті з нею, а в нашому нерозумінні або й упертому небажанні осягнути, що людство може вижити, лише усвідомлюючи себе невід"ємною часткою природи.
...Можемо зробити висновок, що всім нам, мешканцям невеликої, прекрасної, але вкрай переобтяженої “плодами” людської діяльності планети, біосфера якої вже опинилася на останній межі, необхідно почати діяти. Мусимо активно рятувати природне середовище, зберігати й “ремонтувати” свій дім, що колись був чудовий, а нині почав розвалюватися з нашої вини. Але це - надзвичайно складне, важке й важливе завдання. І ефект може бути досягнутий лише в тому разі, якщо підходити до його вирішення старанно, з душею й серцем, а головне – професійно, грамотно, з урахуванням правил і законів, згідно з якими живе й розвивається Природа.
...Чи можна у наш час переоцінити важливість та необхідність екологічного виховання. І починати це виховання необхідно, безумовно, з самого раннього дитинства.

"Мир, окружающий ребенка, - это прежде всего мир природы с безграничным богатством явлений, с неисчерпаемой красотой. Здесь, в природе, вечный источник детского разума" ...В.Сухомлинский


"Пригорись душею до природи". Уроки милування

Діти - невтомні дослідники навколишнього світу. Ця особливість закладена в них із самого народження. Завдання дорослих - розвинути і закріпити пізнавальне і емоційне ставлення до навколишнього світу, в тому числі, до природи.

пізнанні природи. Здійснити це завдання можливо, створюючи розвиваюче середовище екологічного спрямування, в якому дитина мала б змогу пізнавати навколишній світ, самостійно встановлювати зв"язки та залежності, які існують у природі, спостерігаючи за об"єктами та явищами неживої та живої природи та активно взаємодіяти з ними.
...Екологічна стежина дозволяє дошкільнику наочно познайомитись з різними явищами, які відбуваються в природі, спостерігати за живими об"єктами в їх природних умовах, отримати навички простих екологічних досліджень, а також формує такі моральні якості як співпереживання, співчуття. ...Кожен вихід на вулицю для дитини обертається цікавою прогулянкою, яка дає можливість дитині спостерігати та пізнавати!...Екологічна стежина дозволяє дошкільнику наочно познайомитись з різними явищами, які відбуваються в природі, спостерігати за живими об"єктами в їх природних умовах, отримати навички простих екологічних досліджень, а також формує такі моральні якості як співпереживання, співчуття. ...Кожен вихід на вулицю для дитини обертається цікавою прогулянкою, яка дає можливість дитині спостерігати та пізнавати!

Практика показує , що навчити «говорити із сонцем й небом » дуже непросто . Куди легше « озброїти » дітей основами природничих знань . Але ж знання про природу – річ , хоч і необхідна , проте недостатня , оскільки не завжди визначає ставлення індивіда до неї .
Природа – це казка, природа – це диво. Все для всіх у ній є. Йди і ти у природу щасливо – людям радість вона дає. У кожну пору вона чарівна. Придивляйся, пізнавай. Природа гарна, тиха, дивна –вчися і спостерігай.

Необхідно виховувати в дитині вміння розуміти природу такою, яка вона є насправді, з усіма природними, такими простими і в той же час великими у своїй гармонії властивостями. Потрібно вчити дитину аналізувати та узагальнювати побачене.

Як прилучити дитину до природи? Навчити цінувати, поважати і любити її? Адже це так необхідно, щоб малюк виріс чуйною і доброю людиною.

Поради дорослим

При першій же можливості, в будь-який час року вирушайте з дитиною в ліс, до річки, в парк, спускайтеся в яри, забирайтеся на вершини пагорбів, щоб побачити хмари, промені сонця. Коли йдете в ліс, візьміть з собою невеликі частування для лісових звірів, можливо, вам пощастить побачити моторного мишеняти або білочку, помилуватися роботою дятла. Радість зустрічі з живим звіром надовго залишиться в пам'яті дітей, пробудить у них бажання дізнатися більше, з'являться добрі почуття до природи. Можна, прокинувшись вранці, поспостерігати з вікна разом з дитиною за тим, яка погода сьогодні. Якщо за вікном світить яскраве сонечко, можна запропонувати сходити погуляти. А якщо небо затягнуте хмарами і мрячить дощ, скільки радості обіцяє прогулянка в гумових чоботях і під парасолькою по калюжах! А як цікаво дитині побачити за вікном перший сніг, білий і чистий.

У кожній порі року, в кожній з її дванадцяти місяців є своя принадність, свої радощі.

Діти і природа . Озеленення будинку.

Живете ви в квартирі, або у вас приватний будинок - це не важливо. Частинка природи обов'язково повинна бути саме у вашій оселі. Адже взимку, приміром, ви не особливо часто будете гуляти. А кілька вазонів на підвіконні і прикрасять інтер'єр, і долучать вашого малюка до світу рослин. Особливо, якщо вазони цвітуть. Це може навіть виховати в вашому малюку естета. Кілька вазонів в кімнаті це не така вже проблема, і завжди можна знайти такі сорти квітів або рослин, за якими не треба аж надто ​​доглядати (якщо на це у вас немає часу), а дитину поступово можна долучити до цієї справи. Нехай малюк поливає квіти, протирає листочки. Таким чином відбудеться ще й виховання відповідальності.

Діти і природа. Домашній вихованець.

Дуже бажано завести вдома хоча б рибку. І щоб малюк знову ж доглядав за своїм підопічним. Якщо ваше дитя зовсім юного віку (тобто немовля), то нічого страшного, поки доведеться рибкою займатися вам, а малюк нехай дивиться, спостерігає. Споглядання в даному випадку і ваше трепетне ставлення до тваринного світу послужить першим уроком турботи. І відмінним прикладом для майбутньої поведінки.

У віці старшому (після п'яти років) можна ризикнути і завести собаку, довіривши її маляті. Звичайно, дресируванням доведеться займатися все-таки вам (або найняти фахівця), але якщо кошти дозволяють, то чому б і ні? Собака завжди була найвірнішим другом людини, а для дитини може послужити ще й захистом. Часи зараз не самі мирні, так що сторож вже ніяк не завадить навіть в самих спокійних районах міст або селищ. На крайній випадок (якщо наприклад житлоплоща не дозволяє) можете завести собаку невеликої породи.

Діти і природа. Сад.

Якщо у вас приватний будинок - тут все просто, - виходьте на двір, запросивши дитину скласти вам компанію. І займаєтеся садівництвом разом. Якщо малюк не достатньо дорослий щоб приймати участь, знову ж таки, не проблема - робіть самі, нехай дивиться, вчиться. Ви, як завжди - приклад для наслідування. Не забувайте про це.

Якщо ж у вас квартира, нічого страшного. Є й інші варіанти. Можливо це дача, можлива наявність городу десь у місті або за його межами. А може у вас є родичі з наявністю шматочка землі, в якому ви можете з чадом поритися в своє задоволення? Якщо таких варіантів немає, то можна зайнятися садівництвом і у дворі парадного (палісадники є майже у всіх), можна вибратися в місцевий парк і спробувати посадити щось там, ну а на крайній випадок - ліс (лісок, навіть просте поле за межею міста ). Там вам вже точно ніхто не завадить. Звичайно в останніх випадках садити щось надто гарне і дороге вже не вийде, але посадити деревце можна, спорудити якусь «польову» (з польовими квітами) клумбочку теж.

Діти і природа . Прогулянки.

Самі звичайні прогулянки. В ліс, у парк, навіть в алейку поруч з будинком. Постарайтеся при цьому трошки вникнути в тему цієї самої природи. Просвіщати малюка, що ось та пташка - це синичка, а ось тут землю перерив кріт, що ось ця квіточка - це ромашка, а ось те дерево, це дуб. Чим більше ви будете знати, чим більше цікавих історій розповідати (іноді доведеться і придумувати, казки в дошкільному віці, як завжди, вітаються гучними оплесками), тим більше уваги дитини буде залучено до нашого предмету. Тобто природі.

Діти і природа. Екскурсії.

Прогулянки та походи вже не стільки з прогулянкової метою, скільки з пізнавальною. Для цього найбільше підійдуть зоопарки - для найменших, і для тих хто постарше - музеї необхідної спрямованості. У музеях постарайтеся підкреслити, що опудала тварин це взагалі погано. Краще дитині не мріяти про такого ж ведмедика у себе вдома. Нехай розуміє що тварині було боляче і погано. Ще непоганий варіант це цирки, але тут будьте пильні в одному моменті - якщо цирк приїжджий вивчіть про нього заздалегідь якомога більше інформації. Дивитися на змучених голодуючих звірів крихті теж не обов'язково. У всякому разі, дошкільнику точно. У більш свідомому віці малюк вже зможе сам зрозуміти що це погано і навіть запропонувати якісь варіанти допомоги. Не смійтеся над такими пропозиціями і уважно вислухайте, досить часто устами немовлят глаголить істина.

Діти і природа . Мистецтво.

Долучити дитину до гарного, і природи заодно, можна ще й способом творення. Створювати аплікації або екібани - це теж залучення до світу флори і фауни. Особливо, подібне заняття має сподобається дівчатам. Виховання смаку, тонкість сприйняття тільки посилиться з віком завдяки такому проведенню часу. Якщо ви самі при цьому не особливо схильні до мистецтва, можна попросити подруг, знайомих чи родичів, кому близька ця тема, нехай трохи допоможуть вам. Якщо дитина достатньо доросла і їй ця справа подобається - є багато гуртків для школярів, щоб навчити її як це робити не тільки правильно, але і стати майстром.

Діти і природа. До роздуму.

Любіть природу самі. Бачачи ваше ставлення дитина ніколи не зможе стати жорстокою і байдужою до навколишнього світу. І не важливо естет ви чи нечупара, у вас є алергія на тварин чи рослини, чи ні. Любіть природу, і ваша дитина неминуче заразиться цією прекрасною «хворобою».

За матеріалами chmag.ru/rozvitok-ditini/489-diti-i-pririda, stattja.pp.ua

Кiлькiсть переглядiв: 308